Pretul in handmade (I)

Articolul poate fi gasit si pe site-ul ilovehandmade.ro, publicat prin bunavointa Andrei si a lui Razvan. Azi prima parte (pentru ca am scris, nu m-am incurcat :P), iar miercuri continuarea …

Articolul se adreseaza in mai mare masura artizanilor, colegilor mei de breasla, dar si celor care aleg sa cumpere creatiile noastre pentru a-i ajuta sa inteleaga mai bine ce inseamna handmade pentru ca mi se pare ca am pornit de la pret, dar am ajuns sa povestesc, de fapt, ce inseamna sa fii artizan si cate sunt de facut pentru ca un lucrusor sa iasa din mainile noastre.

Enjoy!


Este un subiect la care ma gandesc de foarte mult timp. In ultimul an am adunat in jur de 300-400 de bloguri romanesti de handmade pe care le urmaresc constant si am participat la aproximativ 30 de targuri. Prin urmare mi-am cam facut o idee despre zona de handmade de la noi. Nu sunt nici absolvent de arte, nici de marketing, asa ca ceea ce va voi povesti este pur si simplu rezultatul observatiei si experientei. Nu am pretentia ca ce spun este absolut corect si nici ca este singura cale pentru a reusi, dar este o cale.

Ceea ce ma socheaza de cele mai multe ori este pretul produselor care este de cele mai multe ori foarte mic si extrem de rar pe potriva creatiilor. La targuri chiar mi-am luat inima in dinti si acolo unde mi-am permis am intrebat: de ce iti vizi produsele atat de ieftin?

Raspunsurile variaza, dar nu prea mult si in principiu se rezuma la o combinatie a ideilor:

  1. Materialele costa putin.
  2. Oricum nu se vand.
  3. Sunt creatii de nisa.

1. Materialele costa putin. Nu stiu de unde s-a nascut ideea ca produsul final trebuie sa coste doar o idee mai mult decat materialul necesar. Hai sa va spun ce cred eu ca intra in pret:

  • Creatie – din punctul meu de vedere as putea sa ma opresc si aici – ganditi-va ca fiecare lucru pe care il creati este o idee a voastra si ca sunt multe, prea multe domenii in care ideea este platita cu sume exorbitante.
  • Timp– nu, nu ma refer deloc doar la timpul investit direct in realizarea unui produs. Tot ce voi enumera inseamna timp pe care tu l-ai fi putut petrece fie lucrand, fie facand orice altceva. Prin urmare timp inseamna:
    • Timp petrecut realizand produsele;
    • Timpul investit in achizitionarea materialelor – fie ca petreci ore pentru a alege de pe un site materialele potrivite, fie ca mergi intr-un depozit indepartat si obscur;
    • Timpul petrecut efectiv la targuri – care sunt, mai ales, in weekend. Daca ai si un job, iar handmade-ul este un hobby, oricat de mult ti-ar placea sa participi la targuri, in timp vor deveni obositoare si nu-ti vei simti efortul rasplatit;
    • Timpul petrecut mergand la intalniri cu clientii (si in Bucuresti stim ca asta poate insemna ore bune) pentru a da produsele;
    • Timp petrecut amabaland un produs astfel inca sa te asiguri ca Posta Romana nu il face praf pe drum (uneori dureaza o ora numai sa ambalez un viitor colet si sa completez formularele necesare) si statul la cozile uneori interminabile de la coletarie (sa mai specific ca trebuie sa aloci timp inclusiv pentru a merge iar la Posta pentru a ridica banii?);
    • Timp petrecut intretinand un blog, facand fotografii de produs, prelucrand imagini, socializand online (nu subestimati niciodata puterea internetului si a retelelor sociale), urmarind ce se mai intampla in domeniu – imi petrec zilnic 3-4 ore cu asta;
    • Retine ca ai doar doua maini si un numar limitat de ore de lucru la dispozitie. Oricat te-ai perfectiona, aspectul asta ramane constant – nu vei putea depasi o anumita productivitate, asa ca pretul trebuie sa reflecte si asta atat in sensul cel mai direct de handmade, cat si in sensul ca daca vrei sa ajungi ca la un moment dat sa te intretii din asta … pretul trebuie sa fie la un nivel la care sa iti permita sa o faci.
  • Bani – ei, exact: ca sa castigi ceva trebuie sa investesti ceva si, ca si in cazul timpului, asta nu inseamna deloc doar banii investiti in materiale. Prin urmare:
    • Bani investiti in materiale;
    • Bani investiti in imagine – din cate am observat multe persoane ignora aproape total acest aspect, dar din experienta va spun ca totul conteaza, mai ales detaliile – o carte de vizita cu un design frumos si printata pe hartie speciala, ambalaje (personalizate sau avand posibilitatea de a oferi un ambalaj de cadou cand e cazul), un stand atent aranjat – da, totul costa;
    • Taxe de targ – uneori taxele sunt infime, dar in multe cazuri ajung la sume semnificative. Si, fie ca un targ reprezinta o modalitate de a interactiona direct cu posibilii clienti si cu alti artizani, fie ca reprezinta o modalitate de a-ti vinde produsele, va trebui sa investesti si in asta.

Gasiti continuarea articolului aici.