Fragilitate vs. calitate in handmade
Ma tot straduiesc sa scriu articolul asta de mult timp. La fel cum am facut si cu cel despre pret. Acesta insa nu va fi deloc la fel de lung.
Mi s-a intamplat nu foarte des, ce-i drept/din fericire, dar nici rar, sa discut cu diverse persoane despre calitatea produselor lucrate manual. Mai trist a fost cand cateva persoane mi-au povestit ca au renuntat la handmade datorita calitatii slabe.
Lipsa calitatii vine uneori din lipsa de experienta a creatorului, alteori din nestiinta, iar alteori din dezinteres – mai ales in cazul celor care fac asta doar pentru a mai castiga niste bani. Ce mi se pare interesant este ca de cele mai multe ori lipsa calitatii se reduce la fragilitatea acestor produse. Fragilitate care este reala, dar care poate fi redusa semnificativ cu un pic de atentie si interes.
Dar sa le luam pe rand:
- lut pictat cu acuarela sau cu vopseluri care in mediu umed se intind – mi s-a povestit despre cercei care s-au scurs pe obraz vara din cauza transpiratiei. Da, acrilul e semnificativ mai scump decat acuarela sau decat alte culori, dar face diferenta cand e vorba de calitate. Marea calitate a acrilului este ca, desi este solubil in apa inainte de uscare, din momentul in care s-a uscat devine usor cauciucat si imposibil de dizolvat.
- daca lucrati forme plate aveti grija ca foaia de lut sa fie suficient de groasa si, oricat de mare ar fi tentatia, nu apelati la forme din fasii subtiri – se vor rupe in geanta clientului chiar inainte de prima purtare.
- fimo e ceva mai rezistent, dar nu chiar atat de rezistent – o doamna mi-a povestit ca si-a cumparat foarte incantata o pereche de cercei in forma de floarea soarelui din fimo, dar la prima purtare petalele au inceput sa se rupa. Materialul asta este extraordinar datorita faptului ca iti permite sa faci cam ce te taie capul din el, dar eu una am renuntat la anumite idei si am refuzat comenzi (chiar daca unii clienti s-au suparat) atunci cand mi-am dat seama ca produsul final va fi foarte fragil.
- vopsea care sare – da, asa cum am povestit deja, acrilul este minunat pentru ca este rezistent la apa, dar este totusi fragil si sare la orice impact cat de cat puternic. Un strat sau mai multe de lac vor creste semnificativ rezistenta produsului final.
- lucrul cu sarma – aici nu este domeniul meu, nu ma pricep, dar va spun ce am observat: produse care de la distanta arata bine, dar care de aproape sunt total diferite: spirale neuniforme sau modele care initial arata bine dar la prima purtare se deformeaza. Inteleg ca sarma permite multe, dar aveti grija ce grosime va alegeti pentru anumite modele si apelati la instrumente profesionale chiar daca sunt mai scumpe.
- pictura pe textil care nu rezista – pai normal ca nu rezista daca folositi acril in loc de vopseluri speciale pentru textil. Iar daca diferenta de pret intre acuarela si acril e mare s-o vedeti pe cea intre acril si vopseluri de textil, mai ales ca cele de textil se consuma fooooarte repede. Diferenta este ca, daca veti folosi culori de textil de calitate, hainutele voastre vor rezista chiar si la spalare automata fara probleme.
Cam atat deocamdata. Astept de la voi completari.
Nu vreau sa spun ca, mai ales la inceput, nu s-au intamplat accidente si cu lucrusoarele mele. Foarte rar se intampla si acum si intru in pamant de rusine cand aflu. Dar sunt accidente pe care fac tot ce imi sta in putere sa le evit. Imi pare rau totusi ca sunt persoane care dupa cateva experiente neplacute trag concluzia ca handmade-ul e cel mult de jucarie si se intorc la produsele de serie. Si e pacat, nu?
Si ca incheiere: observati ca toate problemele aduc in prim plan calitatea/cantitatea materiei prime. Ei, acesta este inca unul dintre motivele pentru care anumite produse handmade sunt mai scumpe. Sigur, daca dai cu acuarela pe o foaie subtire de lut poti vinde cercei la jumatate din pretul altora, dar incearca sa dublezi cantitatea de lut, sa investesti in vopseluri si lacuri de calitate si adaptate fiecarui material cu care lucrezi si hai sa vorbim dupa aceea despre pret.
Alexandra
13/09/2010 @ 5:58 pm
In acelasi sentiment cu ceea ce ai scris mai sus, acum doua targuri m-am uitat la niste brose-flori, care aratau frumos, dar cand le-am luat in mana am vazut ca pe spate erau prinse in mod dubios cu niste ace de siguranta. Le-am lasat jos instantaneu.
Cred ca nu poti sa faci handmade doar “ca sa mai vinzi ceva”. Daca nu simti chemarea artistica pe de o parte, si nu ai constiinta lucrului bine facut pe de alta parte, mai bine faci altceva.
Glory Box
13/09/2010 @ 6:33 pm
Alexandra, mereu e binevenita parerea ta in ceea ce priveste handmade-ul. Tu ca si … consumator de handmade ai invatat deja sa privesti lucrurile cu atentie si sa observi cand un astfel de obiect este lucrat cu atentie si cand nu.
Marian
13/09/2010 @ 6:35 pm
Materiale ieftine ==> preturi mici ==> clienti educati ca handmade=gablont si talcioc.
Glory Box
13/09/2010 @ 6:39 pm
@Marian Corect. Si trist.
Tweets that mention Glory Box » Blog Archive » Fragilitate vs. calitate in handmade -- Topsy.com
13/09/2010 @ 7:20 pm
[…] This post was mentioned on Twitter by Andreea Badragan, Crafty. Crafty said: RT @gloryboxblues: Fragilitate vs. calitate in handmade http://bit.ly/cWwHnm […]
Isabela
13/09/2010 @ 10:38 pm
Imi permit sa te contrazic pe linia Fimo. Nu e fragil daca stii cum si cat sa il coci, unde si cat sa il “intaresti”.Daca e casant nu a fost copt suficient. Ca sa faci floricele iti trebuie fie grosime, fie o baza de lucru. Piesele mele, dupa coacere sunt elastice. Adica sa zicem incerc sa o indoi si revine la forma initiala. Iar bilele, well, le-am testat cu ciocanul la cererea unei cliente. :)) Si au rezistat fara urme. Deci e vorba de cat de in serios iti iei munca, pana la urma. Si daca vrei sa ramai un amator, sau nu. Inevitabil la inceput faci greseli, dar nu le repeti daca vrei sa ajungi…undeva. Iar la sarma nu e vb musai de grosime ci de tipul sarmei. Dura, semidura, moale..Poate fi f groasa, daca e moale nu isi pastreaza forma initiala, la socuri..De restul nu comentez, ca nu am lucrat cu asa ceva. :D
Glory Box
14/09/2010 @ 8:30 am
Isabela, daca tu vrei musai sa ma contrazici, n-ai decat, dar nu prea vad vreo legatura intre formele fragile care, oricat ar fi fimo de rezistent ca bila (si lutul e la fel de rezistent in forma asta) sau cu baza dedesubt, se fac bucati oricum ar fi coapte (da, si la mine arata la fel fimo cand il coc: flexibil) cand sunt lasate de unele singure.
La sarma am zis ca nu ma pricep, iti multumesc pentru completare. Oricum ideea era grija la alegerea materialului si a instrumentelor.
Mi se pare ca ai luat lucrurile putin cam personal de m-ai … contrazis. Ce ai facut tu acolo a fost sa completezi sau sa adaugi conditiile in care obiectele nu sunt fragile, dar nu e contrazicere daca esti atenta la cazurile la care ma refeream. Eu nu vorbeam despre persoanele care stiu sa isi foloseasca materialele (stii doar ca iti admir munca), ci la cei care lucreaza fara sa testeze sau la cei carora nu le pasa.
Daciana
14/09/2010 @ 10:58 am
SARMA:
Atentie la rupere:
– pt cea subtire
– cand prindeti elemente
– invatati clientii sa nu traga de bratarile catusa cand le pun pe mana
Deformare:
– cand le trimiteti prin posta, puneti-le in ceva rezistent, pana si curierii se poarta cu pachetele ca si cum ar fi cartofi,
– unele piese pot fi aduse la forma initiala chiar daca s-au deformat (fara rupere, daca au fost facute bine)
– grosimea sarmei conteaza, dar fiti atenti sa va dati seama cum schimba asta efectul vizual, in plus conteaza din ce e facuta sarma
Comoditate
– aveti grija sa nu se agate sau sa nu fie incomode
– sa nu intepe
– sa nu se aseze aiurea pe persoana care le poarta
Tehnica e intotdeauna importanta si o inveti singur din incercari succesive.
:)
Glory Box
14/09/2010 @ 12:56 pm
Multumim, Daciana :)
Isabela
14/09/2010 @ 1:46 pm
Nu stiu de ce ai avut senzatia ca am luat-o personal. Si de ce intelegi contrazicerea ca pe un atac.. Nu am avut nici pe departe intentia asta. Ti-am spus tie parerea mea despre Fimo, in ideea de a te incuraja sa il mai folosesti, pentru ca nu e chiar asa fragil. :) Nu prea inteleg ce te-a deranjat..(?)
Glory Box
14/09/2010 @ 1:52 pm
Isabela, nu am zis nicaieri ca nu mai folosesc fimo. Ba il folosesc de cate ori imi vine vreo idee. Eu vorbeam de cum nu cred eu ca trebuie folosit fimo. Adica nu cred ca e ok sa il folosesti in forme prea subtiri si fragile. Atata tot. Si ce am spus eu nu contravine cu nimic la ce ai spus tu.
Nu am inteles contrazicerea ca pe un atac neaparat, dar nu vad sensul formularii altfel. Poate sunt eu prea atenta la cuvinte mai ales ca internetul nu poate prezenta “tonul” celui care scrie.
Isabela
14/09/2010 @ 2:04 pm
ok, nu e contrazicere. e completare. Acum fii si tu ingaduitoare cu o minte obosita. :D Citesc pe sarite din doi in doi se pare. Nu am intentii razboinice. Am alte lucruri mai bune de facut decat sa ma cert pe net cu necunoscuti, nu crezi? Prefer discutiile constructive si relaxate. Asa ca daca nu imi auzi tonul, sa stii ca sunt blanda ca o oaie..Hehe O zi buna!
Glory Box
14/09/2010 @ 2:05 pm
Zi buna si tie :)
lotus alb
15/09/2010 @ 8:23 am
nu ma pricep la handmade si altele, dar am cercei si un medalion facuti trandafirasi din fimo si, desi sunt delicati, par si foarte solizi in acelasi timp, respectiv rezista cu brio de mai bine de un an. my 2 cents :)
Glory Box
15/09/2010 @ 8:29 am
Am facut si eu multi trandafirasi – cred ca fiecare nou artizan face o pausiune pentru ei la un moment dat :D Sunt rezistenti si datorita dimensiunii – de obicei sunt destul de mici :D Sa-i porti in continuare cu drag!
Arabela
15/09/2010 @ 1:40 pm
Gata, gata nu va certati. :)
Sa stii ca Isabela are dreptate, faptul ca fimo e fragil si casant nu e decat din cauza ca nu a copt destul. Eu am cercei foarte subtiri si pot sa ii indoi la peste 90 de grade si nu se rup, ci revin la forma initiala. Am avut si eu o tura care nu am copt-o destul si a fost casanta, dar de atunci prefer sa las totul mai mult de 30 de minute, ca sa fiu sigura ca nu raman fragile. Si am facut chiar si o papusa cu fire de par din fimo uite: http://arabelastefania.blogspot.com/2008/12/wingless.html , o tin intr-o colivie si se mai imburda, se agata si am tras de cateva ori de ea de am crezut ca o sa ii zboare tot paru, da nu a patit nimic. Asa ca nu e vorba mai deloc de forme fragile ci de cat de bine e copt totul.
Glory Box
15/09/2010 @ 1:44 pm
Poate, dar am vazut prea multe accidente. Eu nici n-as lucra si nici n-as cumpara fimo in formele astea. Imi pare rau ca sunt capoasa, dar … nah, asta mi-s.
Ii foarte frumusica papusa :)
Arabela
15/09/2010 @ 1:47 pm
Esti capoasa pana te convingi ;) , data viitoare cand ne intalnim te las sa incerci sa rupi o pereche de cercei de-a mei, poate iti schimbi parerea :)
Glory Box
15/09/2010 @ 1:49 pm
:)) deal. Si daca-i rup ce se intampla? :D
Glory Box
15/09/2010 @ 1:49 pm
Auzi, da’ de ce tii sarmana papusa in colivie?
Arabela
15/09/2010 @ 1:54 pm
Iti garantez ca fara un cleste sau o foarfeca nu o sa reusesti :))
Pai e un ingerash fara aripi, si acolo e locul lui. E ingerashul meu captiv :P
Glory Box
15/09/2010 @ 4:26 pm
Priceput acum, desi cred eu c-ar sta si singur la asa fata blanda ca tine :)
Dacian Moon
19/09/2010 @ 11:57 am
hai sa intervin si eu in discutie :D
Intr-adevar argila polimerica este un material care se preteaza la multe chestii. Nota: am zis argila polimerica si nu fimo pentru ca am observat diferente si la unele lucruri cernitul sau sculpey-ul se comporta mult mai bine decat fimo. Daca este bine copt (chestia cu 30 de minute este relativa, pentru ca depinde de puterea cuptorului pe care il folosesti) nu este casant. Evident, exista rateuri pana cand gasesti perioada optima si puterea optima de coacere. Eu folosesc detalii delicate si finute, dar am grija ca baza sa fie solida pentru ca desi daca te porti frumos cu lucrurile nu au nici o problema, am vazut cum se poarta unii oameni cu ele (si nu ma refer doar la copilutii care muscau capul piticutilor :D ) si atunci prefer sa fiu precauta.
Intr-adevar, alegerea materialelor folosite si modul de lucru (daca sunt mai mari sa aiba schelet, sa nu inghionteasca, jeneze, agate – am probat la un targ o bratara superba din sarma care m-a zgariat in mai multe locuri – deci nu era doar un capat ne-ascuns bine. nu mi-am permis sa dau sfaturi, pentru ca nu intotdeauna sunt bine primite dar… ce intelege un client din asta?)
Eu cred ca toate acestea – materiale + finisaje – tin de respectul pe care il ai pentru client, pentru munca ta, modul in care vrei sa fi perceput si spre ce tinzi in acest domeniu. Toti mai avem de invatat dar e important sa tinem cont de aceste lucruri.
Glory Box
19/09/2010 @ 12:41 pm
Multa dreptate ai tu cu fraza de incheiere :)