Cunoaste-ti limitele

Dragii mei,

Astazi vorbim despre cunoasterea propriilor limite aplicate in handmade/arta, desi cred ca poate fi un aspect valabil in orice alt domeniu al existentei noastre.

Consider ca e important sa-ti cunosti limitele. E bine sa le impingi mai departe, e bine sa incerci, e bine sa indraznesti, e bine sa te autodepasesti si numai asa poti descoperi de ce esti cu adevarat capabil, dar e bine si sa stii cand sa te opresti si ce sa faci in situatia respectiva.

Disclaimer: recunosc ca nu as fi crezut niciodata ca voi picta un astfel de tablou. Subiectul nu este pe gustul meu. Sincer … as prefera sa nu repet experienta. Explic imediat de ce am facut-o totusi.

In urma cu cateva luni o colega de breasla si de targuri ma contacteaza cu o intrebare in legatura cu repararea unui … tablou pe care sotul ei si ea l-au comandat unui … pictor. Se pare ca nu iesise bine. Daca pot, sigur, de ce nu. Despre ce e vorba? Primesc poza. Era ceva intre un vis urat si o vrajitoare coborata din povestile fratilor Grimm. Fara nici o gluma: am dat ochii cu tabloul intr-o noapte pe cand ma intorceam de la baie si m-am speriat. Mi-a stat inima. Pe bune. Trebuia sa fie o playmate Playboy pictata pe o panza de 100 x 70 cm si iesise … asta:

[flickr id=”8551627922″ thumbnail=”medium” overlay=”true” size=”large” group=”” align=”none”]

Stiu, am fost rautacioasa. Dar … serios: cum poti preda unui client asa ceva? Cum poti avea lipsa de bun simt, de masura a propriei valori incat sa predai clientului asa ceva si sa mai ceri si bani pentru asta? Ca pictorul respectiv a acceptat comanda pot intelege. Poate avea nevoie de bani, poate a crezut ca poate, poate a luat-o ca pe o provocare, poate … poate … nu conteaza, a acceptat comanda si gata. Dar cand a vazut ce a iesit, cand a vazut cat de flagrant a ratat, cum a putut preda lucrarea? Cum?!? La asta adaug faptul ca am dubii majore (am destule motive sa cred asta) legate de faptul ca tabloul este pictat in ulei asa cum a fost cerut si cum a sustinut pictorul respectiv ca este pictat (pe langa faptul ca ii lipsea un deget de la o mana si ca piciorul e prea lung si trebuia sa se termine cu laba piciorului, nu sa iasa din tablou).

Intotdeauna cand am acceptat comenzi care stiam ca ma pot pune in dificultate am transmis clientului: nu stiu daca pot, dar incerc si daca nu iese bine/nu iti place rezultatul, poti refuza oricand, nu este absolut nici o problema. Ultima data cand am facut asta si nu mi-a placut rezultatul nici macar nu i-am aratat clientei ce lucrasem. Daca eu nu eram multumita deja nu conta ce credea clienta, ba mai mult, daca accepta ceva de care eu nu eram multumita? Nu puteam accepta ideea ca o lucrare de care eu nu sunt multumita pleaca in lume si va fi cartea mea de vizita. Nu, nu se poate.

Si pana la urma despre asta este vorba: lucrarile tale sunt cartea ta de vizita catre lume. Te vei prezenta prin ele oricui le intalneste. Asa ca fa tot ce iti sta in putere sa fie bine. De gresit, gresim toti si este bine sa incercam sa ne reparam greselile, dar de la o greseala la a trimite in lume cu buna stiinta o lucrare proasta este o mare diferenta.

De ce am acceptat eu sa “repar” tabloul? Cine stie serialul “How I Met Your Mother” intelege: “challenge accepted” :)

Pentru cei care nu il cunosc, voi explica in mult mai mult de cuvinte: de dragul provocarii, din orgoliu (pot eu face ceva mai bun decat un pictor?), pentru ca mi-a zgariat simtul estetic (simteam ca nu pot lasa oamenii astia sa puna ceva asa de urat pe un perete) si de dragul exercitiului (nu mai pictasem in ulei de vreo 10 ani, nu pictasem niciodata un tablou atat de mare, nu pictasem niciodata un corp gol).

Experienta a fost buna pentru mine. Uitasem aproape total cum se comporta uleiul dupa ani de pictat in acrilic si mi-a facut dor si pofta sa pictez in ulei – e cu totul altceva -, mi-a adus in casa mirosul de ulei de in fiert care mi-a declansat nu numai mie nenumarate amintiri din perioada in care pictam in ulei, ci si altor catorva oameni care stiau mirosul (e ceva cu totul special, va spun), mi-a pus limitele la incercare si, cel putin in comparatie cu ce era inainte, cred ca m-am descurcat bine :) Iata rezultatul a 10 ore de … reparatie:

 

[flickr id=”8551627890″ thumbnail=”medium” overlay=”true” size=”large” group=”” align=”none”]

Probabil ca daca l-as fi lucrat de la zero ar fi iesit altfel, dar in acest caz am urmarit strict sa repar ce fusese lucrat anterior. Am avut si restrictii in anumite zone datorita straturilor groase de culoare date de pictorul anterior mentionat, asa ca m-am descurcat cum am putut.

In concluzie: cunoasteti-va limitele, respectati-va pe voi si respectati-va clientii. Mai devreme sau mai tarziu acest lucru va va fi de folos.